rezistenta la schimbare, adaptabilitate - maini unite deasupra unui birou- Pluxee Romania

Rezistența la schimbare: cum ajuți angajații să se adapteze

Trăim într-o epocă a vitezei și a schimbării, în care suntem nevoiți să ne adaptăm rapid la tehnologii noi și inovatoare. Mediul de afaceri nu face excepție: companiile care își doresc să se mențină în top trebuie să fie la curent cu tendințele din domeniul lor de activitate și să implementeze diverse instrumente digitale, care să le simplifice activitatea.

Într-o lume dominată de schimbare, angajații se văd deseori puși în postura de a se adapta la un nou mod de lucru sau de a folosi o aplicație nouă. Ideal ar fi ca întreaga echipă să îmbrățișeze schimbările cu entuziasm, însă adevărul este că multe persoane sunt sceptice când trebuie să intre pe teritorii necunoscute. Descoperă în continuare cum îți poți ajuta angajații să își păstreze optimismul și să se adapteze la tot ce e nou în companie.

De ce apare rezistența la schimbare în organizații?

Pentru a-ți putea ajuta echipa să facă față schimbărilor din organizație, este important să înțelegi ce îi îngrijorează pe angajați. Evident, fiecare persoană are propriul mod de a vedea lumea, așa că membrii echipei tale pot fi sceptici în fața schimbărilor din motive variate:

  • Pentru cele mai multe persoane, rutina zilnică înseamnă echilibru și confort. Echipa ta este obișnuită deja cu procesele interne curente, motiv pentru care schimbarea poate fi privită ca o perturbare a echilibrului.

  • Schimbarea aduce cu sine incertitudine și elemente necunoscute. Angajații pot resimți teama de necunoscut, ceea ce îi determină să respingă noile moduri de lucru. În plus, există posibilitatea de a nu se considera suficient de pregătiți pentru a face față schimbărilor, mai ales dacă organizația nu le oferă sprijin adecvat pentru a se adapta.

  • Unii angajați pot privi schimbarea ca pe un element care schimbă dinamica locului de muncă. Se pot teme că aceasta le va afecta poziția în cadrul companiei, avantajele pe care le au deja sau condițiile de lucru. 

  • Lipsa autonomiei și a controlului reprezintă de asemenea factori care duc la rezistență în fața schimbării. Dacă deciziile sunt discutate doar la nivelul conducerii, angajații pot simți că li se impun schimbări, fără a lua în considerare părerile și perspectiva lor.

  • Persoanele care au avut în trecut experiențe negative cu schimbarea, pe plan profesional sau personal, pot fi mai rezistente în fața noutăților. Experiențele anterioare pot lăsa urme profunde și pot influența atitudinea față de schimbare.

  • Comunicarea neclară sau inconsecventă tinde să cauzeze rezistență la schimbare. Este important ca angajații să înțeleagă care sunt motivele schimbării, dar și beneficiile acesteia.

Cum îți poți ajuta echipa să se adapteze la schimbare

Odată ce ai identificat cauzele care pot sta la baza rezistenței la schimbare, este momentul să treci la acțiuni prin care să îți sprijini angajații. Iată ce poți face pentru a-ți ajuta echipa să se adapteze mai ușor:

Implică echipa în procesul de decizie

Dacă ai posibilitatea, invită-ți membrii echipei să se implice în procesele pe care vrei să le optimizezi. Astfel, îi vei ajuta să vadă schimbarea cu alți ochi, simțind că și ei contribuie la implementarea noilor inițiative. Cere-le sfatul și împarte-le responsabilități, demonstrându-le că implocarea lor este importantă.

Comunică deschis cu echipa ta

În cazul în care angajații nu pot fi implicați direct în luarea deciziilor la nivel organizațional, este important să îi ții la curent cu noutățile și cu motivele pentru care trebuie făcute anumite schimbări. Explică-le inclusiv care va fi impactul asupra activității lor zilnice și ce avantaje vor exista. Pe cât posibil, cere părerea angajaților și solicită-le feedback, odată ce schimbările au fost implementate.

Stabilește obiective clare

Definește obiectivele finale, dar și pașii necesari pentru a le atinge, astfel încât angajații tăi să simtă că au o direcție clară. Acest aspect este valabil pentru orice tip de schimbare, întrucât oferă stabilitate și sens. Oamenii au nevoie să știe care este scopul către care se îndreaptă, precum și traseul ce trebuie urmat.

Oferă îndrumare și resurse necesare

Asigură-te că echipa ta are acces la toate resursele necesare pentru a face față schimbărilor. De exemplu, dacă vrei să implementezi o aplicație nouă, este esențial ca toate persoanele care o vor folosi să treacă printr-un training în cadrul căruia să deprindă noțiunile necesare. Pe lângă cursuri, poți oferi tutoriale online, manuale și orice alte materiale utile. Pe tot parcursul schimbărilor, fii mentorul de care angajații tăi au nevoie pentru a înțelege noile moduri de lucru.

Mulțumește echipei pentru că îți este alături

Dovedește-le angajaților tăi că apreciezi eforturile depuse pentru a se adapta la schimbări. Spune-le cât de importantă este implicarea lor și dovedește-ți recunoștința prin gesturi precum o ieșire cu echipa, un teambuilding sau acordarea unui pachet de beneficii extrasalariale care susține starea de bine a angajaților. Un exemplu perfect este pachetul Gusto Plus de Echilibru, ce include cardul de masă Pluxee Gusto și, ca extra beneficii, consultații acordate de specialiști în medicină și wellbeing nelimitat, 24/7, pentru 30 de specialități medicale. În plus, cardul de vacanță Pluxee Turist sau cardul pentru activități culturale Pluxee Cultura pot fi, de asemenea, soluții perfecte pentru a stimula starea de bine a echipei, ajutându-ți angajații să se relaxeze  și să fie mai receptivi la schimbare.

Schimbările pot fi privite din două perspective: cu teamă sau cu gândul la toate oportunitățile ce pot urma. Stă în puterea ta să te asiguri că membrii echipei tale sunt receptivi la noutăți și le așteaptă cu nerăbdare, știind că pot aduce cu sine avantaje. Folosește soluțiile de mai sus și vei observa cu siguranță efectul.

 

Distribuie