inteligenta emotionala,  decizii sub presiune , angajati la birou in meeting - Pluxee IMM Connect

Decizii sub presiune: cum îți folosești inteligența emoțională pentru a lua rapid decizia potrivită

Știi acele momente în care este necesar să faci alegeri importante pentru companie, fără a avea suficient timp la dispoziție sau informații clare, care să încline balanța într-o anumită direcție? În mediul de afaceri, lucrurile se mișcă rapid, iar ca lider sau persoană de decizie te poți afla oricând în postura de a lua decizii bazate pe inspirație și pe propria experiență.

De multe ori, răspunsurile potrivite îți pot fi la îndemână, dacă reușești să privești situația cu calm și să te folosești atât de argumente concrete, cât și de inteligența ta emoțională. În cele ce urmează, ți-am pregătit o serie de soluții care pot simplifica procesul de decizie și te pot ajuta să faci alegerea cea mai inspirată.


Privește lucrurile cu detașare

Este firesc să te implici în ceea ce faci și să cauți întotdeauna cele mai bune soluții pentru companie. Totuși, ține cont de faptul că atunci când pui presiune pe tine, tinzi să ai mai puțină claritate și să resimți efectele anxietății. Mintea ta trebuie să fie activă, însă în același timp relaxată, pentru a putea funcționa la capacitatea sa maximă.

De aceea, este recomandat să nu te gândești intens la situația pe care o ai de rezolvat - mai degrabă găsește-ți o ocupație fizică, cum ar fi o plimbare, o oră la sala de sport sau câteva minute de ascultat muzică. Eliberează-ți mintea de stres, iar când revii asupra situației respective, încearcă să privești lucrurile obiectiv. Imaginează-ți pentru câteva momente că trebuie să ajuți un prieten și că privești totul din exterior. Cum arată datele problemei, văzute obiectiv și care ar fi cea mai logică decizie? Gândește-te la ce sfat i-ai da prietenului tău, dacă pentru tine nu ar exista presiune.

Realizează o analiză SWOT

De cele mai multe ori, o decizie corectă presupune să iei în calcul plusurile și minusurile fiecărei variante, precum și posibilul impact al alegerilor tale. Analiza SWOT este un instrument util în acest sens, pentru că îți permite să înțelegi mai bine care sunt resursele și avantajele pe care te bazezi, dar și riscurile sau minusurile de care ar trebui să ții cont.

O astfel de analiză îți poate oferi o bază solidă pentru planificarea strategică pe termen lung. De aceea, merită să o incluzi pe lista de soluții, în special dacă vrei să îți bazezi soluțiile pe argumente cât mai concludente.

Abordează situația gradual

Trebuie să te decizi asupra unui proiect sau proces a cărui implementare ar avea impact asupra întregii companii? Alege să abordezi situația pe etape, ceea ce îți va permite să observi cum se desfășoară proiectul și să adaptezi strategia pe parcurs. Gândește-te în primul rând la rezultatul dorit, apoi folosește timpul disponibil pentru a analiza acțiunile necesare.

Uneori, o decizie poate fi împărțită în mai mulți pași, pentru a putea monitoriza progresul și a lua în considerare planuri de rezervă, dacă lucrurile încep să se complice sau să devieze de la cursul așteptat. Capacitatea de a te adapta este foarte importantă într-un astfel de proces.

Ascultă și părerile celorlalți și menține o viziune obiectivă

Companiile de succes funcționează de cele mai multe ori datorită colaborării și a bunei comunicări între membrii echipei. Prin urmare, când ești în dubiu, discută cu colegii tăi și cere-le sfatul, pentru că este posibil ca aceștia să te ajute să vezi situația și din alt unghi. Ascultă activ, fără a-ți lăsa criticul interior să intervină și să îți distragă atenția de la informațiile sau părerile prezentate.

Întotdeauna este bine să cauți diverse puncte de vedere, chiar dacă acestea nu coincid cu viziunea ta. Decizia finală îți aparține, însă este bine să simți că aceasta este încurajată și de oamenii cu care lucrezi. În plus, poți descoperi idei valoroase, care să cântărească în procesul de decizie.

Bazează-te pe experiență și intuiție

Din postura în care ești astăzi, cu siguranță ai putea oferi la rândul tău numeroase sfaturi utile persoanelor aflate la început de drum. De aceea, poți avea încredere în experiența acumulată, care îți va fi de ajutor atunci când trebuie să iei decizii rapide. Gândește-te la situații similare din trecut, la modul în care le-ai abordat și la rezultatele avute. Păstrează însă loc și pentru noi perspective, pentru a-ți menține flexibilitatea și a testa soluții complementare.

Intuiția este un alt factor important pentru orice lider care vrea să ia decizii inspirate. Dacă înveți să o asculți, aceasta te poate ghida în direcția potrivită. Intuiția se dezvoltă în timp și se bazează de cele mai multe ori pe experiențele avute de-a lungul timpului - chiar și cele negative sunt valoroase, pentru că se transformă în adevărate lecții de viață, care îți modelează gândirea și procesul decizional.

Asumă-ți deciziile, dar ia în calcul și soluții alternative

Imprevizibilul face parte din viața noastră, iar uneori chiar și o decizie bine cântărită poate avea consecințe mai puțin fericite. Lucrurile nu depind întotdeauna de acțiunile și calculele inițiale. Acest aspect nu ar trebui să fie însă un motiv de stres, pentru că sănătatea ta emoțională are de suferit atunci când supraanalizezi fiecare pas și te întrebi constant dacă ai luat decizia potrivită.

Pentru a evita presiunea, acceptă faptul că decizia luată a fost cea mai bună variantă în momentul respectiv. Gândește-te însă și la câteva alternative la care să apelezi în cazul în care rezultatul nu este cel la care te așteptai. Este bine să ai întotdeauna un plan de rezervă și să anticipezi potențialele consecințe. Astfel, dacă lucrurile nu merg conform estimării inițiale, poți avea o opțiune salvatoare.

Oferă-le și colegilor tăi autonomie în privința propriilor decizii

Ca lider, poți simți deseori nevoia de a-ți asuma toate deciziile departamentului sau companiei, însă este important să îți amintești că te poți baza pe sprijinul echipei tale. Oamenii cu care lucrezi au experiența și abilitățile necesare pentru a lua anumite decizii legate de propriile proiecte - demonstrează-le că ai încredere și că le oferi autonomie.

Poți să le acorzi libertate de decizie inclusiv când vine vorba de pachetul de beneficii extrasalariale. Întreabă-i ce și-ar dori și care sunt beneficiile care le-ar deschide cele mai multe oportunități: de exemplu, unele dintre cele mai populare beneficii din România sunt cardul de masă și cardul de vacanță, iar poate colegii tăi ar aprecia și oportunitatea timpului liber de calitate, de care se pot bucura prin cardurile culturale. De sărbători, în loc să le oferi un coș cu produse de sezon, surprinde-i cu un dar personalizat, cum ar fi cardul cadou. Acesta le va permite să-și aleagă chiar ei cadourile preferate.

Viața fiecăruia dintre noi este plină de decizii, atât de natură personală, cât și profesională. Privește-le ca pe oportunități, în loc de a le considera surse de stres. În definitiv, fiecare decizie poate fi o ocazie de a aduce schimbări binevenite, de a învăța și de a evolua.

Iar dacă ai de luat decizii care au în centru motivația și starea de bine a echipei tale, uită de presiune: suntem aici pentru a te ajuta să alegi varianta potrivită. Ia legătura cu noi și hai să găsim soluția perfectă pentru o echipă motivată și implicată!

Distribuie