pluxee-meal-tickets-contzilla

Cele mai frecvente întrebări și răspunsuri privind tichetele de masă

Pentru a-ți răspunde cât mai avizat la toate întrebările legate de Pluxee Gusto, acest material a fost realizat împreună cu partenerii noștri de la Contzilla, lideri ai informației financiar - contabile.

 

Tichetele de masă se află în topul celor mai populare beneficii extrasalariale din România, fiind apreciate atât de angajați, cât și de angajatori. Atunci când le acorzi angajaților tăi tichete de masă, le oferi oportunitatea unei alimentații echilibrate. În plus, poți optimiza bugetul companiei, datorită faptului că acest beneficiu implică taxe mai puține, comparativ cu alternativa acordării unor sume în bani.

Din punct de vedere legislativ, acordarea tichetelor de masă este reglementată de Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. În cele ce urmează, îți vom oferi răspunsuri la cele mai frecvente întrebări legate de utilizarea tichetelor de masă.

1. Cine suportă costurile emiterii tichetelor de masă? 

Angajatorul care semnează un contract pentru emiterea biletelor de valoare achită atât contravaloarea nominală a tichetelor distribuite angajaților, cât și costul emiterii suportului electronic. În prezent, tichetele de masă se acordă exclusiv sub formă de card, încărcat lunar cu suma dorită de angajator.

2. Cum și unde pot fi utilizate tichetele de masă?

Tichetele de masă pot fi utilizate doar pe teritoriul României, în termenul de valabilitate, pentru achitarea mesei sau achiziționarea de produse alimentare. Nu este posibilă retragerea de numerar sau preschimbarea tichetelor în numerar. 

Tichetele de masă pot fi utilizate doar în unități de alimentație publică, magazine alimentare, cantine-restaurant, bufete sau orice alte tipuri de unități care comercializează produse alimentare și care au încheiat contracte de prestare a serviciilor reglementate de prezenta lege cu unitățile emitente de tichete de masă. Comercianții trebuie să permită, în mod exclusiv, utilizarea tichetelor pentru achitarea mesei sau pentru achiziționarea de produse alimentare, inclusiv prin plata online a acestora.

Unul dintre cei mai cunoscuți emiteți de tichete de masă este Pluxee, care oferă tichete de masă pe cardul Pluxee Gusto. Cardul de masă Pluxee Gusto poate fi utilizat într-o rețea de peste 55.000 comercianți, inclusiv pe cele mai cunoscute platforme de comenzi online.

3. Câte tichete de masă se pot primi pe lună?

Valoarea tichetelor de masă este transferată lunar angajaților de către emitent, în funcție de numărul de zile lucrătoare din luna pentru care se face transferul, conform contractului încheiat de unitatea emitentă cu angajatorul.

Angajatul poate beneficia lunar de un număr de tichete de masă cel mult egal cu numărul de zile lucrate. În cazul în care un angajat primește tichete necuvenite, acesta are obligația ca la finele fiecărei luni, precum și la încetarea contractului individual de muncă, să restituie valoarea corespunzătoare tichetelor respective.

4. Ce se întâmplă dacă angajatorul nu a încasat contravaloarea tichetelor de masă necuvenite?

În situația în care angajatul utilizează într-o lună un număr de tichete mai mare decât numărul zilelor lucrate, iar angajatorul nu a încasat de la acesta contravaloarea tichetelor utilizate și necuvenite, se aplică următoarea procedură: în luna următoare, angajatorul va acorda un număr de tichete de masă egal cu numărul de zile lucrătoare, din care va scădea tichetele ce ar fi trebuit returnate.

Angajații își pot verifica soldul disponibil în aplicația Pluxee, unde au acces și la alte funcții utile:

  • Pot înrola cardurile de beneficii
  • Pot achita cu telefonul – direct din aplicație
  • Fac economii datorită promoțiilor oferite de partenerii afiliați Pluxee
  • Vizualizează tranzacțiile efectuate cu cardul de beneficii
  • Găsesc ușor partenerii afiliați care acceptă plata prin cardurile Pluxee

5. Care este valoarea nominală maxima a tichetelor de masă în anul 2024?

Începând cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea nominală maximă a unui tichet de masă este de 40 de lei.

6. Angajatorul este obligat să acorde tichete de masă?

Angajatorul nu are obligația de a acorda tichete de masă. Acordarea tichetelor este o opțiune prin care poate câștiga o echipă mai motivată și poate contribui la starea de bine a angajaților săi.
Dacă decide să ofere tichete de masă, nu este obligat să acorde valoarea maximă, de 40 de lei. Creșterea valorii tichetelor a fost gândită ca o măsură prin care angajații să resimtă mai puțin efectele inflației și să se bucure în continuare de o alimentație sănătoasă.

7. Ce taxe se datorează pentru tichetele de masă și cine le suportă?

Tichetele de masă sunt supuse impozitului pe venit și contribuției de asigurări sociale de sănătate. Aceste taxe se suportă de către angajat și se rețin din salariul acestuia. Pentru angajator, tichetele de masă electronice beneficiază de 100% deductibilitate și exceptare de la plata taxelor salariale.

Iată mai jos un exemplu de calcul comparativ pentru doi angajați cu același salariu de încadrare de 5.000 lei, dintre care unul beneficiază de tichete de masă și celalalt nu:

 

Angajat fără tichete de masă

Angajat cu tichete de masă

Diferența

Salariul de încadrare

5,000

5,000

0

Tichete de masă

0

800

-800

CAS 25%

1,250

1,250

0

CASS 10%

500

580

-80

Impozit 10%

315

397

-82

Salariul net

2,935

2,773

162

Observăm că în cazul în care se acordă tichete de masă, în exemplul dat, suma netă care i se virează angajatului este mai mică decât cea a angajatului care nu beneficiază de tichete (162 de lei),  însă angajatul care beneficiază de tichete va obține în plus 800 de lei pe cardul de tichete.

8. Care sunt zilele pentru care nu se primesc tichete de masă?

În cazul tichetelor de masă, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet pentru fiecare zi lucrătoare din luna pentru care se efectuează transferul valorii nominale. Nu se consideră zile lucrate perioadele în care angajații:

a) efectuează concediul de odihnă
b) beneficiază de zile libere plătite, în cazul unor evenimente familiale deosebite, precum și de zile festive și de sărbătoare legală
c) sunt delegați sau detașați în afara localității în care își au locul permanent de muncă și primesc indemnizație de delegare sau de detașare
d) se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, sunt absenți de la locul de muncă, ori se află în alte situații stabilite de angajator împreună cu organizațiile sindicale sau, după caz, cu reprezentanții salariaților.

9. Care este numărul maxim de tichete de masă de care poate beneficia un angajat?

Angajații beneficiază lunar de un număr de tichete de masă cel mult egal cu numărul de zile lucrate. Acest număr nu poate depăși numărul de zile lucrătoare din luna pentru care se acordă tichetele.

10. Angajatul care are mai multe locuri de munca poate primi tichete de masa de la fiecare angajator?

Nu, acest lucru nu este posibil. Angajatul poate beneficia de tichete doar la locul unde are funcția de bază.

11. Cum se acordă tichetele de masă pentru angajații cu contract cu timp parțial – de exemplu 2 ore/zi?

Acordarea tichetelor de masă se face la fel ca în cazul în care angajatul ar avea normă de lucru întreagă. Dacă funcția de bază este la angajatorul cu 2 ore, atunci va putea beneficia de câte un tichet pentru fiecare zi lucrată. Cu alte cuvinte, nu contează daca lucrează 2 ore sau 8 ore, se primește tot un tichet pe zi.

10. Cum se acordă tichetele de masă în cazul angajaților a căror durată zilnică a timpului de muncă depășește 8 ore?

În cazul angajaților a căror durată zilnică a timpului de muncă este mai mare de 8 ore - în regim de tură, numărul de zile pentru care se acordă tichete de masă se determină prin împărțirea numărului de ore în care salariatul a fost prezent la lucru la durata normală a timpului de muncă de 8 ore. Fracțiile rezultate din calcul se consideră zi de prezență la lucru, cu condiția ca totalul rezultat să nu depășească numărul de zile lucrătoare din luna pentru care se acordă tichetele.

13. Este corect ca angajatorul sa rețină din salariul net contravaloarea tichetelor de masă?

Nu, dar este corect ca angajatorul sa rețină din salariul net taxele aferente tichetelor de masă: impozit și CASS.

14. Se pot acorda tichete doar unor categorii de angajați?

Angajatorii, împreună cu organizațiile sindicale sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentanții salariaților, stabilesc prin contractele colective de muncă sau prin Regulamentul intern, după caz, clauze privind acordarea biletelor de valoare. Acestea trebuie să prevadă cel puțin următoarele:

a) numărul salariaților din unitate care pot primi bilete de valoare și valoarea nominala acordată, ținând seama de posibilitățile financiare proprii ale angajatorilor;
b) categoriile de salariați care primesc bilete de valoare;
c) criteriile de selecție privind stabilirea salariaților care primesc tichete de masă, ținând seama de prioritățile socioprofesionale și de alte elemente specifice activității;

Așadar, angajatorul poate decide acordarea tichetelor doar unei anumite categorii de angajați.

15. Se pot acorda tichete de masă dacă firma are un singur angajat ?

Angajatorii pot acorda tichete de masă și in cazul firmelor mici, cu un singur angajat.

16. Care este termenul de valabilitate a tichetelor de masă pe card?

Tichetele de masă pe suport electronic sunt valabile până la finalul anului calendaristic în care au fost emise, cu excepția celor emise în perioada 1 noiembrie – 31 decembrie, care pot fi utilizate până la data de 31 decembrie a anului următor.
Pe lângă cardul de masă Gusto, Pluxee oferă și două pachete centrate pe sănătatea și starea de bine a angajaților. Acestea integrează cardul de masă cu beneficii suplimentare, astfel: 

  • Pachetul Gusto Plus de Sănătate - include cardul de masă Pluxee Gusto, acces nelimitat 24/7 la telemedicină (telefonic, online și video) pentru 26 de specialități medicale și consiliere personalizată a nutriției.
  • Pachetul Gusto Plus de Echilibru - oferă toate avantajele cardului de masă Pluxee Gusto și, ca extra beneficii, consultații acordate de specialiști în medicină și wellbeing, cu acces nelimitat 24/7 la telemedicină pentru 30 de specialități. 

Sperăm că întrebările tale și-au găsit răspunsul, dar dacă vrei să afli mai multe detalii sau să primești o ofertă pentru compania ta, îți stăm la dispoziție. Ia legătura cu un consultant Pluxee și fii gata să câștigi o echipă mai fericită și mai motivată!



 

 

Distribuie