cum monitorizezi competitia - laptop imagine raport- Pluxee Romania

Cum îți monitorizezi competiția

În mediul de afaceri, competiția este deseori un factor benefic, întrucât motivează antreprenorii să inoveze, să rămână la curent cu cele mai noi tendințe și să ofere produse sau servicii de înaltă calitate. Orice companie își dorește nu doar să rămână competitivă, ci și să își depășească treptat concurența, astfel încât să atragă mai mulți clienți și să-și crească vânzările. 

Cauți soluții pentru a-ți depăși competitorii? Începe prin a-i cunoaște cât mai bine, astfel încât să le poți identifica punctele slabe și punctele forte. Iată care sunt motivele pentru care este indicat să îți monitorizezi constant concurența:

  • Câștigi o perspectivă de ansamblu asupra pieței în care activezi și poți înțelege mai ușor comportamentul consumatorilor.
  • Identifici oportunități noi, de care poți ține cont pentru a-ți extinde afacerea.
  • Poți răspunde rapid la schimbările din piață sau la inițiativele concurenților, ajustându-ți strategiile de marketing și vânzări în timp util.
  • Ai posibilitatea de a dezvolta avantaje competiționale, astfel încât să te diferențiezi prin produse inovatoare, prețuri mai avantajoase sau servicii de calitate superioară.
  • Monitorizarea concurenței te ajută să eviți plafonarea și să rămâi la curent cu noile tendințe și tehnologii.

Descoperă în continuare o serie de metode prin care poți rămâne la curent cu activitatea competitorilor tăi.

Urmărește activitatea competitorilor în mediul online

În ziua de astăzi, mare parte din promovare și din procesul de vânzare se desfășoară în spațiul virtual. De aceea, dacă vrei să îți înțelegi competitorii, este important să le studiezi comportamentul online. Folosește o platormă de analiză SEO ca să identifici care sunt cuvintele cheie pe care competiția ta le vizează în căutările plătite și organice. Această informație poate fi folosită în două sensuri: te poți concentra pe aceiași termeni sau poți identifica cuvinte cheie pe care concurența nu pune accent și unde poți obține un trafic crescut, cu costuri mai mici. Există instrumente digitale precum Google Alerts, prin care poți configura alerte pentru cuvinte cheie specifice și alerte de brand pentru competitorii tăi. 

Urmărește website-ul competitorilor, pentru a vedea ce produse și servicii noi au aceștia, dar și ce oferte speciale promovează. Este bine să fii mereu în temă cu astfel de detalii, astfel încât să poți reacționa rapid la o promoție sau un produs nou care ar putea atrage atenția publicului. De asemenea, trebuie să cunoști constant prețurile practicate de concurența ta, pentru că acesta este un aspect care poate cântări greu în ochii clienților.

În cazul în care competitorii tăi au un blog și pagini de social media, citește în mod regulat postările și articolele - acest lucru îți poate oferi un plus de inspirație pentru propriile strategii de marketing. Vei putea vedea inclusiv cum evoluează numărul de aprecieri, ce spun utilizatorii despre brand și care sunt postările care performează cel mai bine.

Abonează-te la newsletterele competiției, pentru a afla cu prioritate ce promoții urmează să iasă pe piață sau ce servicii noi vor fi lansate. Nu trebuie neapărat să urmezi aceleași tendințe, dar este bine să știi ce schimbări au loc în industrie. 

Testează produsele și serviciile competiției

Vrei să știi ce i-ar putea determina pe clienți să se îndrepte către concurență? Cel mai simplu este să te pui chiar tu în locul lor și să descoperi care este experiența avută cu produsele sau serviciile competiției. Când vine vorba de propriul brand, cu siguranță cunoști fiecare detaliu, însă pentru a-ți menține o bună poziție în piață trebuie să știi totul despre companiile concurente.

Comandă produsele comercializate de competitori și analizează calitatea acestora, comparându-le cu cele realizate de compania ta. Observă toate aspectele care țin de procesul de vânzare - cât de simplu este să comanzi, cât de promptă este livrarea și cum răspunde concurența ta la o posibilă sesizare.

Monitorizează PR-ul concurenței

Caută comunicate de presă, interviuri sau advertoriale, deoarece astfel poți fi la curent cu tot ceea ce ține de lansări unor produse noi, evenimente viitoare sau schimbări de strategie. Dacă observi că o companie concurentă se confruntă cu o problemă de PR, observă modul în care o gestionează. Din astfel de experiențe poți învăța cum să depășești eventuale probleme similare sau să îmbunătățești propria strategie de gestionare a crizelor.

În același timp, crizele de imagine ale altor companii pot fi un context propice să-ți promovezi propriile produse sau servicii. Publicul concurenței se poate orienta către alte branduri, așa că este un moment oportun pentru a investi în vizibilitatea afacerii tale.

Citește recenziile clienților

Clienții competitorilor tăi reprezintă o sursă valoroasă de informații, așa că asigură-te că citești cu regularitate recenziile din mediul online. Dacă observi multe păreri pozitive, află ce anume îi face fericiți pe clienții competiției, pentru a putea aplica strategii similare în propria companie. 

Recenziile negative pot fi și ele o modalitate excelentă de a îmbunătăți propria ofertă. Odată ce știi ce nu le place clienților, poți evita să faci aceleași greșeli, pentru a atrage publicul către brandul tău.

Observă experiența angajaților

Modul în care o companie își tratează angajații poate spune multe despre etica și valorile acesteia. Totodată, angajații fericiți sunt întotdeauna mai implicați, ceea ce se observă inclusiv în calitatea produselor și a serviciilor. Prin urmare, este bine să știi ce imagine au competitorii tăi pe piața locurilor de muncă. Un angajator de top va atrage de obicei oameni valoroși și va reuși să construiască o echipă puternică. Urmărește acest aspect pe forumurile de profil, unde angajații lasă recenzii și își povestesc experiența în cadrul companiei.

Încearcă să îți menții propria echipă motivată și implicată, urmând tendințele pieței și observând ce fac alți angajatori din industrie. De exemplu, conform celui mai recent sondaj E&Y România, 9 din 10 companii oferă carduri cu tichete de masă. În plus, mulți angajatori aleg să crească valoarea tichetelor de masă la 40 de lei pentru fiecare zi lucrată, astfel încât să își protejeze echipele de efectele inflației. Pe lângă cardurile de masă, poți alege să oferi și alte beneficii extrasalariale prin care să îți arăți aprecierea față de echipa ta - cardurile cadou, cardurile de vacanță sau cardurile culturale pot fi soluții excelente în acest sens.

În final, nu uita un aspect important: oricât de mult ți-ai dori să depășești competiția, lucrurile nu ar trebui să se rezume întotdeauna la rivalitate. Un mediu de afaceri fair play te va ajuta să treci mai ușor peste provocări, iar experiența companiilor concurente poate reprezenta o adevărată sursă de inspirație. Colaborarea și schimburile de idei între tine și alți antreprenori pot fi constructive și pot duce pe termen lung la dezvoltarea reciprocă.

Distribuie